Le cimetière des téléviseurs

The Tv Cemetery
Qu’aurait dit Marshall Mc Luhan en voyant la multiplication des écrans à l’ère du numérique ? Qu’aurait-il pensé de la vitesse des flux d’informations qui les traversent ?
Les téléviseurs donnés à voir ici meurent de leur mort naturelle, non programmée, et ne vont à la casse qu’après un long temps qui n’est pas la vitesse de l’obsolescence programmée des nouveaux objets — reflet de l’emballement frénétique d’un monde consumériste arrivé peut-être à son terme… Discrets memento mori, ces téléviseurs des rues viennent dire ici l’oracle d’un tournant du monde. Aveugles comme le devin Tirésias, mais pleins du souvenir d’un monde obsolète, ils présentent aux passants leur cornée opaque d’écran mort. Visibles comme rebut, invisibles comme la mort occultée des temps modernes. Ils siègent un instant au ras du bitume, isolés, ou associés à d’autres objets disqualifiés sous l’œil démultiplié de caméras partout présentes.
Figurent-ils les dernières Vanités posées dans le cadre urbain comme les crânes humains des anciens tableaux flamands ?
Natures mortes et temps révolu : ce Cimetière des téléviseurs constitué au fil de plusieurs années, fixe pour l’éternité ces vieux postes dont il ne restera bientôt plus que ces seules images.
Le temps brutal de la vitesse — le temps décrit comme désormais « accidentel » par Paul Virilio — est en passe de nous submerger. Les écrans high tech des nouveaux téléviseurs deviennent de plus en plus plats, infiniment « connectables » et « intelligents », mais d’ores et déjà morts au cœur même de leur technologie avancée par le programme inscrit de leur obsolescence. Tout le contraire de ces téléviseurs qui semblent ici narguer la mort en racontant encore l’épaisseur du vieux temps, qui durait obstinément.
Cette captation en série de leurs derniers spécimens est une borne du Temps.

What would Marshall Mc Luhan have said if he'd witnessed the multiplication of screens in the era of digital technology? What would he have thought of the speed of the information flows that go through them?
The television sets we get to see here are dying a natural, unplanned death. They end up in the junkyard after many years have passed by; it's the exact contrary of the planned obsolescence that condemns modern products to an early death - another expression of the frantic bolting of a consumerist society that may be coming to its end…
These urban TV sets are discreet memento mori. And they're oracles as well : they predict that the world is at a turning point. As blind as Tiresias the soothsayer, but full of the memory of an obsolete world, they display to the passer-by their dead screen as if it were an opaque cornea. They're as visible as rubbish, but as invisible as death in modern times : every effort is made to hide it. They sit on the asphalt for a brief moment. They're either isolated, or associated to other disqualified objects - the outcasts, once again - under the powerful eye of the omnipresent camera.
Could they be the Vanities of our times, set in an urban environment? Could they be the modern equivalent of the human skulls in the old Flemish paintings? Still lives and forgotten past: the Television Set Cemetery, methodically archived by the photographer over the years, immortalizes forever in pictures these old TVs that will soon have disappeared for good.
The brutal epoch of speed - Paul Virilio describes it as "accidental" from now on - is about to overwhelm us. The hi-tech screens of the new television sets become more and more flat - they echo these encephalograms that announce death by being flat, precisely. They are infinitely more "connectable" and "smart" than their predecessors, but they're already dead : deep down at the heart of their advanced technology lies their obsolescence. They're the exact opposite of the TV sets we see in the pictures. These old-timers seem to defy death by telling us how thick old time used to be : in the old days, Time lasted forever.
This serial recording of these last specimens is a mark of Time.